Branje: 8 min

Preverite, kako zelena je vaša spletna stran

Ste se že kdaj vprašali, kako zelena je vaša spletna stran? Internet postaja vse večji onesnaževalec, zato je prav, da smo seznanjeni s posledicami, ki jih prinašajo naše digitalne prakse. Preverite, kako lahko “ozelenite” svoj košček spleta in s tem zmanjšate digitalni ogljični odtis.

Kazalo vsebine

Ste vedeli, da tudi internet onesnažuje okolje? Pred časom sem na spletu prvič naletela na to tematiko in kmalu zašla v zajčjo luknjo »zelenega interneta«. Po obsežnem brskanju sem uspela izluščiti nekaj nasvetov, s katerimi lahko ustvarjalci spletnih strani prispevamo k bolj trajnostni prihodnosti. Na koncu pa vas čaka še nekaj namigov, kaj lahko naredi vsak uporabnik spleta, ne glede na svoje tehnološko znanje.

Internet postaja vse večji onesnaževalec

Kako sploh deluje internet? Kaj so vsi ti nevidni podatki, ki švigajo po zraku? Kam se shranijo datoteke v oblaku? Vsa ta vprašanja so tako abstraktna, da se večina ljudi z njimi raje sploh ne ukvarja. Vedno znova me nasmeje prizor iz serije IT crowd, kjer predstavnica IT oddelka »internet« predstavi kot majhno črno škatlico z utripajočo lučko.

Da bi razumeli problematiko internetnega onesnaževanja, moramo najprej razumeti, da se morajo vsi podatki na spletu nekam fizično shraniti. Po domače povedano, vsak e-mail, vsaka slika na Facebooku in vsak blog na spletni strani zasedajo fizični prostor na strežniku, ki deluje kot shramba podatkov. 

Da vse skupaj deluje tako kot mora, pa se na žalost porabi ogromne količine elektrike. Če prištejemo še napajanje opreme končnih uporabnikov (računalniki, tablice, pametni telefoni …) in dostopnih točk omrežij, pridemo do zares velikih številk. Za primerjavo – če bi bil internet država, bi bil med prvimi največjimi onesnaževalci na svetu. Ogljični odtis interneta je torej posledica porabe energije, ki je potrebna za delovanje celotne infrastrukture.

7 nasvetov za okolju prijaznejše spletne strani 

V nadaljevanju si lahko preberete nekaj naših nasvetov za “ozelenitev” vašega koščka spleta. Marsikaj od navedenega najverjetneje že upoštevate, saj gre prizadevanje za bolj trajnostno spletno stran z roko v roki z dobro uporabniško izkušnjo in hitrostjo spletne strani. Veliko je namreč odvisno od same “teže” in kompleksnosti spletne strani. A prav je, da se teh stvari zavedamo in o njih tudi ozaveščamo.

1. Slike

Manj »teže« kot naložite na stran, lažja je. S tem postane hitrejša in prijaznejša okolju. Ena od osnovnih stvari, ki jo lahko naredite za bolj trajnostno prihodnost, je na primer kompresija medijske vsebine, ki jo nalagate na spletno stran. Za kompresijo slik lahko uporabite orodje tinypng.com, za video vsebine pa pripomoček Handbrake. Prav tako lahko poskrbite, da dimenzije slik prilagodite maksimalni velikosti prikaza na spletni strani in s tem zmanjšate prenos podatkov.

Smiselno je preveriti tudi, kakšen format slik uporabljate. PNG je največji, zato se mu, razen če želite transparentno ozadje, izogibajte. Najbolj učinkovit format je WebP, saj ima 25–34 % manjšo velikost datoteke kot JPEG ali PNG, ob tem pa vseeno ohrani odlično kakovost slike. Slabost tega formata je, da ni še popolnoma podprt pri vseh brskalnikih in programih za urejanje slik (vir: Hostinger).

2. Video in animacije

Dobro premislite o uporabi videa in animacij ter se prepričajte, ali resnično dodajajo vrednost za uporabnike. Video vsebine namreč zasedejo veliko prostora, zato bo stran porabila več časa, da se v celoti naloži – kar je še posebej neprijetno za uporabnike s slabo internetno povezavo.

Če že uporabljate video vsebino, vsaj onemogočite samodejno predvajanje posnetkov. Uporabnike običajno zmoti, da nimajo nadzora nad spletno stranjo, kar lahko precej pokvari uporabniško izkušnjo. Uporabniki namreč hitro izgubijo fokus, saj jim video ukrade pozornost in prekine lasten proces odkrivanja strani. Hkrati pa je samodejno predvajanje zvoka na videu lahko precej moteče tudi za ostale. Samo predstavljajte si, da vas v knjižnici, čakalnici, ali pa ob spečem otroku kar naenkrat preseneti nepričakovan zvok. Verjetno ga ne bi bili najbolj veseli, kajne?

3. Čista in učinkovita koda

Koda naj bo čista, preprosta in optimizirana. Če uporabljate sistem za upravljanje s spletnimi vsebinami, kot je WordPress, se izogibajte nepotrebnim vtičnikom, ki obremenjujejo strežnik. Preprost uporabniški vmesnik bodo cenili tudi tisti, ki bodo za vami urejali ali popravljali spletno stran. S tem bo tudi njihova uporabniška izkušnja prijetnejša in hitrejša (manj časa za razumevanje zapletene kode = manj časa na spletu = manjša poraba energije).

4. Dober UX

Čeprav bi si želeli, da uporabniki na vaši spletni strani preživijo čim več časa, je za okolje bolje, da je stran čim bolj učinkovita. Tako bodo uporabniki lažje in hitreje dostopali do informacij, ki jih potrebujejo. Pri uporabniški izkušnji upoštevajte ustaljene prakse na spletu in smiselno usmerjajte uporabnika, da pride do želenega cilja, brez nepotrebnih vmesnih korakov.

Primer: pri spletnih trgovinah je bolje, če so vse faze spletnega nakupa zbrane na enem pogledu – tako lahko uporabniki večkrat preverijo, ali so pravilno vpisali vse podatke. Poleg tega je en sam korak izpolnjevanja videti precej bolj vabljivo kot pa pet zamudnih korakov.

5. SEO

Z optimizacijo spletnega mesta za dobro uvrstitev v iskalnikih uporabnikom pomagamo, da hitro in enostavno najdejo želene informacije. Če je SEO učinkovit, uporabniki porabijo manj časa za brskanje po spletu in obiščejo manj strani, ki ne ustrezajo njihovim potrebam. To pomeni, da se v celotnem iskalnem oziroma nakupnem procesu porabi precej manj energije.

6. Preverite svojega ponudnika gostovanja

Največji učinek lahko naredite s preklopom na strežnik, ki uporablja trajnostno energijo. Preverite, na kakšen način je proizvedena elektrika, ki jo uporabljajo strežniki pri vašem ponudniku gostovanja in poskusite najti bolj zeleno rešitev.

7. Poglejte, kako »zelena« je vaša spletna stran

Ali veste, da obstaja spletni kalkulator, s pomočjo katerega lahko izračunate, kako potratna je vaša spletna stran? Ta kalkulator analizira »težo« in učinkovitost spletnega mesta ter poda oceno o količini izpustov CO2. Predstavi vam tudi pomanjkljivosti vaše strani in predlaga izboljšave.

Po teh izračunih bi Madwise spletna stran v obdobju enega leta, z 10.000 mesečnimi ogledi, porabila toliko CO2, da bi za njegovo učinkovito absorpcijo vsako leto morali posaditi kar 3 drevesa (vir: Website Carbon Calculator).

Kako “zelena” je vaša spletna stran, lahko preverite s pomočjo spletnih kalkulatorjev, kot sta na primer Website Carbon Calculator in Ecograder.

Kaj lahko naredi vsak posameznik?

Verjamemo, da bodo zgornji nasveti v pomoč vsem, ki se ukvarjate z izdelavo spletnih strani. Seveda pa lahko k boljšemu jutri kot uporabnik interneta prispevate ne glede na to, kako obsežno je vaše tehnološko znanje.

  1. Izbrišite e-maile, ki jih ne potrebujete več

Za vsako poštno sporočilo, ki ga preberete, se preprosto vprašajte: “Ali vsebuje informacije, ki mi bodo še kdaj koristile?” Če je odgovor ne, potem ga izbrišite! To je tudi odlična tehnika za povečanje produktivnosti in za preglednost poštnega predalnika. Preverite Inbox Zero metodo, ki bo vaš “e-mail game” ponesla na višji nivo.

  1. Preglejte in prečistite datoteke v oblaku 

Čas je za čistko podstrešja. Zagotovo imate v oblaku nevede shranjenih veliko slik, ki sploh nimajo več vrednosti. Saj veste, tisti krožnik, ki ste ga zadnjič pofotkali na tednu restavracij? Iskreno, verjetno te slike ne boste nikoli več pogledali. Zorganizirajte si svojo spletno shrambo in tako boste drugič lažje našli, kar boste iskali, ob tem pa se boste še znebili datotek, ki po nepotrebnem polnijo splet.

  1. Z vsakim brskanjem po spletu lahko posadite drevo

Uporabljajte Ecosia spletni brskalnik, ki svoj profit namenja sajenju dreves. Deluje enako kot ostali brskalniki, ob tem pa še pogozduje naš planet. Win-win.

  1. Odjavite se od e-novic, ki jih ne berete

Verjetno se tudi vi redno prijavljate na e-novice, ki vam prinašajo raznorazne ugodnosti. Koliko teh e-mailov pa vam dejansko koristi? Ali kdaj pomislite koliko takšnih in drugačnih e-mailov je poslanih vsak dan? Našli smo podatek, da je bilo v letu 2021 vsak dan poslanih kar 319,6 milijarde elektronskih sporočil (vir: Statista). Vsak dan! 

Če je razlog, da se boste odjavili od naših e-novičk, prizadevanje za bolj zelen planet, okej – bomo razumeli. Vendar pa imamo v pripravi še več koristnih nasvetov, zato se splača naročiti nanje. 😉

Zaključna misel

Če si ob prebranem mislite »Kako lahko kot posameznik sploh prispevam k reševanju okoljske problematike, ko pa je na svetu toliko večjih onesnaževalcev?«, naj vam povemo, da vas popolnoma razumemo. Res je, ste samo majhna pika v vesolju. Ampak vsak od nas lahko prispeva svoj košček mozaika … Morda pa bodo širšo sliko uspeli ugledati tudi tisti, ki našemu planetu povzročajo največ škode.

“No one can do everything, but everyone can do something.”

– Max Lucado


Viri:

Hostinger. What Is WebP? A Guide for Beginners. https://www.hostinger.com/tutorials/what-is-webp 

Shopify. Sustainable UX: How Designers Can Help Make a Positive Impact on the Environment. https://www.shopify.com/ca/partners/blog/sustainable-ux 

Statista. Number of sent and received e-mails per day worldwide from 2017 to 2025. https://www.statista.com/statistics/456500/daily-number-of-e-mails-worldwide/ 

Sustainable Web Design. https://sustainablewebdesign.org/ 

Wholegrain Digital. 17 ways to make your website more energy efficient. https://www.wholegraindigital.com/blog/website-energy-efficiency/ 

Sorodne vsebine

Kategorije