Branje: 3 min

Marketinški ugovor vesti

Kaj se zgodi, ko je marketingaš soočen z naročilom, kjer bi moral zatajiti svoje vrednote? Se v marketingu dovolj pogovarjamo o etiki, vrednotah in nenazadnje vplivu – ne vedno pozitivnem – ki ga imajo marketinška sporočila na ljudi? Morda je čas za več introspekcije in odkrit pogovor.

Kazalo vsebine

Moja poklicna pot se ni začela v marketingu. Tudi če bi me pred dvajsetimi leti kdo vprašal, ali bom kdaj delal na področju marketinga, bi namesto odgovora dobil začuden pogled. A ena od stvari, ki sem se jih v dvajsetih (in še nekaj) letih raznovrstnega ustvarjanja naučil je, da nikoli ne reci nikoli. 

Razen v enem primeru – ko gre za vest. Ko gre za to, da ostaneš zvest svojim vrednotam.

Jasno, v marketingu štejejo rezultati. To sicer ne pomeni, da so vrednote v celoti potisnjene na stranski tir, se pa – po mojem mnenju – o tem premalo pogovarjamo.

Marketing ima velikansko moč oblikovanja družbene realnosti. Marketinška sporočila, s katerimi vsakodnevno prihajamo v stik, oblikujejo našo percepcijo sveta. Vplivajo na naše želje in hrepenenja, na naše vedénje, usmerjajo naše misli in pozornost.

V vsakodnevni praksi je žal tako, da za razmišljanje o družbenem vplivu marketinških aktivnosti pogosto ni časa, včasih pa tudi ne volje ali želje. Kajti bodimo iskreni – kolesje marketinga se vrti zaradi denarja.

Ne, tega ne morem

Spomnim se nekega povpraševanja – bilo je še bolj za začetku mojega sodelovanja z agencijo Madwise – ko je naročnik želel pripravo marketinških besedil za dejavnost, ki pri mnogih uporabnikih povzroči nekemično zasvojenost.

Ne, tega ne bom. Tega ne morem. S tem bi izdal svoje vrednote,” je bil moj prvi notranji odziv. Odgovor je bil nato sicer malce bolj diplomatski, a je deloval. Brez negativnih posledic zame.

Na koncu tudi agencija ni sprejela tega naročnika. Saj ne, da bi bil posebej zaželena stranka, a prihajal je iz dejavnosti, kjer se obračajo veliki denarji, zato bi si verjetno lahko obetali kar dober zaslužek.

A za kakšno ceno?

Je sodelovanje pri oglaševanju – sicer legalne – dejavnosti, ki povzroča zasvojenost ter uničuje življenja in družine, vredno dodatnega zaslužka?

Moja vest, moje vrednote, pravijo, da ne. In vesel sem, da je v agenciji Madwise vzdušje takšno, da se je o etičnih dilemah in zadržkih mogoče odkrito pogovarjati. Da lahko projekt ali naročnika, ki bi zahteval ravnanje v nasprotju z našimi vrednotami, zavrnemo.

Da lahko uveljavljamo marketinški ugovor vesti.

Pogled v realnost

Jasno mi je, da ni povsod tako. Marsikje je treba s stisnjenimi zobmi in priprtimi očmi stvari narediti, “ker so takšna navodila prišla iz vodstva. Zato se mi tudi ne zdi fer naming and shaming ‘operativcev’, ki lahko projekt zgolj izvedejo v skladu z navodili in zahtevami – or else.

Hkrati verjamem, da večina marketingašev ima občutek za to, kaj je etično in primerno. Da se večina zaveda tudi svoje širše družbene odgovornosti in tega, kako marketing – ne vedno v pozitivnem smislu – vpliva na življenja ljudi.

Želim si, da bi se v marketingu več pogovarjali o tem. Ne le z vidika, kako komunicirati družbeno in okoljsko odgovornost podjetij – naših naročnikov – temveč tudi tako, da pogled usmerimo navznoter in odkrito, brez olepševanja, spregovorimo o odgovornosti do družbe, ki jo imamo sami. Ta je namreč velika.

Sorodne vsebine

Kategorije